Presentació Projecte Activa’t i Espai Situa’t a Sabadell

Activat_logo

 

 Sabadell s’Activa per la salut mental: presentació del projecte Activa’t i l’Espai Situa’t

 

“Activa’t per la salut mental” és un projecte de la Federació Salut Mental Catalunya i del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya que compta amb la col·laboració del Departament de Benestar i Família, les quatre diputacions i el finançament de l’Obra Social ”la Caixa” i altres entitats.

 A Catalunya, 9 de cada 10 persones amb un trastorn mental greu viuen amb la seva família, que esdevé un agent fonamental en la seva atenció.

 L’apoderament és clau en el model d’atenció comunitària en salut mental.

El Departament de Salut a Baix Llobregat Nord i Vallès Occidental, l’Associació Salut Mental Sabadell, la Federació Salut Mental Catalunya, la regidoria de salut de l’Ajuntament de Sabadell i la Diputació de Barcelona,  van presentar el passat 28 d’ abril a la seu de l’associació Salut Mental Sabadell el projecte pilot “Activa’t per la salut mental” per apoderar les persones amb problemes de salut mental i les seves famílies en el tractament i el procés de recuperació i convertir-les en agents actius de la seva salut.

El projecte pretén aconseguir que per­sones amb problemes de salut mental, o risc de patir-ne, i els seus familiars, puguin esdevenir agents de salut actius en el seu propi procés de recuperació, i millorar així la seva qualitat de vida. És un projecte en el marc del Pla integral d’atenció a les persones amb trastorn mental i addic­cions, que estableix el suport a les famílies com a element clau. L’Activa’t s’inicia amb un pilot de 3 anys de duració a 12 territoris catalans, entre ells Sabadell, amb l’objectiu d’avaluar-lo i incorporar-lo a les xarxes públiques d’atenció.

A Sabadell, són l’Associació Salut Mental Sabadell i el proveïdor de serveis sanitaris Corporació Parc Taulí qui executaran el projecte de manera directa amb familiars i persones amb problemes de salut mental.

Joan Parellada, director dels sectors sanitaris Baix Llobregat Nord i Vallès Occidental del Departament de Salut, ha afirmat que “no tenim els recursos que voldríem però el que sí podem fer és fer més accessibles i treure’n més profit  els que tenim. Tractem de promoure l’autonomia del pacient”

Carles Coarasa, gerent de la Federació Salut Mental Catalunya, ha explicat que aquest projecte “és la culminació d’una demanda històrica de les associacions de salut mental ja que respon a la necessitat d’informació i apoderament de les persones amb problemes de salut mental i els seus familiars”. Ha agraït també la implicació de les associacions locals, les institucions implicades, col·laboradors privats i la xarxa de salut del territori.

 

Sabadell s’activa per la salut mental

Sabadell, amb el suport de la Diputació de Barcelona, és un dels 12 territoris seleccionats a Catalunya per desenvolupar el programa en coordinació amb la Corporació Sanitària Parc Taulí i l’Associació Salut Mental Sabadell. De fet, ja s’ha posat en funcionament l’Espai Situa’t emplaçat a la seu de l’associació, que funciona com a porta d’entrada d’aquest circuit d’atenció, actua com a referent de tot el procés, vinculat al moviment associatiu del territori i directament en contacte amb els professionals de la xarxa sanitària i els professionals de la Federació Salut Mental Catalunya.

El  Dr. Acebillo, coordinador de salut mental a la corporació Sanitària Parc Taulí, ha manifestat la importància de l’ avaluació del projecte, de cara a implantar-ho a la resta de Catalunya, per una banda, i per una altra, davant el compromís assumit per part de la  Generalitat d’ incloure el projecte a la cartera de serveis, si l’ avaluació resulta positiva.

En la mateixa línia, Anna Mª Montseny, presidenta de l’ entitat, ha manifestat que l’ avaluació del projecte “ ens permetrà  avaluar si tot allò que fem durant tant de temps intuïtivament, va pel bon camí”.

Cal destacar la intervenció de Carles Peñarroya, testimoni en primera persona de salut mental de l’ Associació Salut Mental Sabadell. En Carles va explicar com ha viscut la seva malaltia des de els inicis i com ha aprofitat la seva experiència per ajudar als altres.

La responsable de l’ espai Situa’t a Sabadell, Mireia Colomer, va explicar com a  través de l’Espai Situa’t els professionals deriven la persona o la família al circuit d’atenció i els ofereixen assessorament específic sobre els trastorns mentals, va deixar palès però, que  també és un espai obert a la ciutadania per informar-se de qualsevol qüestió relacionada amb la salut mental.

La iniciativa inclou 12 territoris i preveu atendre 3.000 ciutadans

Els sis territoris on s’ha implantat la prova pilot són Sabadell, Manresa, Granollers, Barcelona (Nou Barris), Girona i Lleida. Més endavant, la prova pilot s’implantarà a sis territoris catalans més i preveu abastar unes 3.000 persones als diferents serveis del circuit, tant familiars com persones amb problemes de salut mental.

Dins del circuit s’inclou:

  • Espai Situa’t: servei d’informació i porta d’entrada al circuit.
  • Psicoeducació: servei per a famílies (PROENFA) i persones.
  • PROSPECT: servei de desenvolupament de l’apoderament.
  • Grups d’ajuda mútua: servei de suport continuat entre iguals.

L’accés a la informació i al coneixement contribueix de forma molt positiva a una responsabilització i gestió més eficient del propi procés de cura i l’ús de recursos, a un benestar més elevat i a una participació compartida en la presa de decisions que situa el ciutadà al centre del sistema, tal com s’impulsa des de les accions incloses al Pla de salut 2011-2015.

L’OMS estima que 1 de cada 4 persones patirà un problema de salut mental

L’Organització Mundial de la Salut estima que 1 de cada 4 persones patirà un problema de salut mental al llarg de la seva vida. Segons les últimes dades de 2013 de l’Enquesta de salut de Catalunya (ESCA), un 12,4% de catalans de més de 15 anys té risc de patir un trastorn mental.

A Catalunya, l’any 2013 es van atendre el 2,6% de la població adulta en els centres ambulatoris de la xarxa de salut mental i es van registrar 0,2% de les altes en la xarxa d’hospitalització psiquiàtrica, segons el Servei Català de la Salut (CatSalut).

Més informació a: activatperlasalutmental.org

És un projecte de:

COL·LABORADORS INSTITUCIONALS

 

 

FINANÇADORS I COL·LABORADORS PRIVATS

 

 

 

 

 

Posted on 15 Abril 2015, in Varis. Bookmark the permalink. Deixa un comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

A %d bloguers els agrada això: